Preparaty i witaminy na stawy dla psa

Choroba stawów to u psów bardzo częsta przypadłość. Z jej powodu zwierzę traci chęć do spacerów i zabaw. Z dyskomfortem wiąże się nawet wskakiwanie na kanapę czy wchodzenie po schodach. Charakterystyczne objawy choroby to kulawizna, widoczne usztywnienie łap, opuchlizna w okolicy stawów. Pies często wylizuje bolesne obszary, a na ich dotykanie reaguje warczeniem lub skomleniem. Jeśli zaobserwowałeś takie symptomy u swojego pupila, to znak, że wymaga on kompleksowego leczenia. Ważnym elementem terapii są odpowiednio dobrane preparaty na stawy dla psa.

Przyczyny chorób stawów u psów

Wbrew pozorom zmiany zwyrodnieniowe nie dotyczą wyłącznie starszych psów. Suplementy na stawy mogą przydać się osobnikom w każdym wieku. Rozwojowi schorzeń sprzyjają takie czynniki, jak:

• nadwaga i otyłość, które prowadzą do przeciążenia chrząstki stawowej,
  • przebyte urazy (np. zwichnięcia), które osłabiają stawy,
  • uwarunkowania genetyczne (zwłaszcza u psów ras dużych i szybko rosnących),
  • źle zbilansowana dieta, zbyt mała lub zbyt duża ilość ruchu.

Zarówno zmiany zapalne, jak i uszkodzenia mechaniczne, sprawiają, że w chrząstce stawowej dochodzi do mikrouszkodzeń. Stopniowo zmniejsza się ilość mazi, zwęża szpara pomiędzy strukturami kostnymi, a to ogranicza ruchomość stawu i powoduje ból. Choroba ma charakter postępujący, więc im szybciej podejmiesz leczenie i włączysz do diety psa suplementy na stawy, tym większa szansa, że Twój przyjaciel jeszcze długo będzie cieszył się pełną sprawnością.

Pies śpi przy oknie

Jak leczyć choroby stawów u psów?

Decyzji o podawaniu pupilowi preparatu na stawy dla psów nie powinieneś podejmować na własną rękę. Ze względu na rozmaite przyczyny chorób, a także wiek czy inne problemy zdrowotne zwierzęcia, sposób leczenia musi ustalić weterynarz po wykonaniu dokładnej diagnostyki. W zależności od potrzeb lekarz może zalecić stosowanie antybiotyków, leków sterydowych, a nawet przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego usprawniającego chory staw.

Leczenie często wspomaga się fizjoterapią, która poprawia ogólną kondycję fizyczną czworonoga. W przypadku większości chorób lekarz zaleca długotrwałe stosowanie – nawet przez całą resztę życia psa – tabletek przeciwbólowych na stawy, a także preparatów o działaniu chondroprotetycznym. Pierwsze z nich znoszą uciążliwe objawy (ból, stany zapalne), a drugie wspomagają regenerację uszkodzonych stawów.

Tabletki na stawy dla psa

Przeciwbólowe i przeciwzapalne tabletki dla psa zdecydowanie podnoszą komfort życia przy chorobie stawów. Mogą jednak mieć wiele skutków ubocznych, ponieważ silnie obciążają układ pokarmowy i nerki zwierzęcia. Dlatego przy długotrwałej terapii warto stosować preparaty organiczne, czyli na bazie naturalnych składników. Bezpiecznie tabletki na stawy dla psów to na przykład Salli S, produkowane na bazie dwóch substancji:

wyciągu wierzbowego, będącego źródłem salicyny (organicznego związku metabolizowanego w wątrobie do kwasu salicylowego),
ekstraktu z żywicy kadzidłowca, zawierającego kwas bosweliowy (o właściwościach porównywalnych do ibuprofenu).
Suplementy na stawy dla psa – nazywane chondroprotetykami – zawierają substancje, które wspierają odbudowę tkanki chrzęstnej oraz mazi stawowej. Jednym z takich związków jest glukozamina, stanowiąca główny składnik Salli BG. Ten organiczny preparat dla psa również nadaje się do przewlekłego stosowania. Co więcej, zawiera on dodatkowo kwas bosweliowy, którego przeciwzapalne działanie sprawia, że glukozamina jest lepiej przyswajana.

Witaminy dla psa na stawy

Niezależnie od tego, czy wybierasz suplementy dla szczeniaka czy dla psa seniora, zwróć uwagę, czy w ich składzie znajdują się związki o właściwościach przeciwutleniających, skutecznie hamujące postęp choroby zwyrodnieniowej. Należą do nich m.in. selen, cynk oraz witaminy C i E. Antyoksydanty hamują szkodliwą aktywność wolnych rodników, działają przeciwzapalnie i antyseptycznie, a tym samym zapobiegają degeneracji chrząstki stawowej.

Szczególnie cenną dla psa witaminą na stawy jest kwas askorbinowy, czyli witamina C. Uczestniczy ona w procesach odbudowy tkanki chrzęstnej. Organizm psa syntetyzuje witaminę C tylko w niewielkim stopniu, dlatego w przypadku wyższego zapotrzebowania (co ma miejsce przy chorobach stawów) zwiększ jej podaż w diecie pupila, np. wzbogacając ją o warzywa i owoce. Witaminę C zawierają też często dobre tabletki na stawy dla psa, np. preparaty Salli.

Pamiętaj, że najlepszą profilaktyką chorób psich stawów jest właściwie zbilansowana dieta, dzięki której zwierzę utrzyma dobrą kondycję i szczupłą sylwetkę. Zapewnij też pupilowi optymalną dawkę aktywności fizycznej – nie za małą, ale też taką, która nie spowoduje nadmiernych przeciążeń narządu ruchu.