Regeneracja chrząstki stawowej chroni przed zapaleniem stawów u psa

Stan zapalny stawów to uporczywy ból i obniżona sprawność ruchowa. Co piąty dorosły pies boryka się z problemami stawów. Schorzenia te dotyczą nie tylko ludzi, ale i zwierząt. Reumatyzm u psa i zapalenie stawów u psa staje się coraz bardziej powszechnym problemem w populacji tych zwierząt.

Uszkodzona chrząstka – ból stawów u psa

Chrząstka stawowa pełni bardzo ważną rolę w układzie kostnym. Dzięki gładkiej powierzchni oraz dużej sprężystości amortyzuje i neutralizuje siły nacisku, które oddziałują na powierzchnie stawowe kości. Chrząstka naturalnie się regeneruje w sprzyjających do tego warunkach. Kiedy chrząstka stawowa zużywa się w szybszym tempie, niż następuje jej regeneracja, może powodować to ból stawów u psa, a następnie chore stawy. U psa dochodzi wtedy do obrzęków, zapaleń i zwyrodnienia stawów.

Opiekunowie psów, szczególnie tych starszych – seniorów, często nie zauważają lub ignorują pierwsze symptomy choroby stawów u psa. Tymczasem, zlekceważenie tej choroby może doprowadzić do chronicznego bólu kończyn i znacznego obniżenia aktywności ruchowej. Zapalenie kości u psa powoduje zmiany w stawach, które są niestety nieodwracalne. Tym bardziej warto dbać o stan tkanki chrzęstnej i chronić stawy przed uszkodzeniem.

Czynniki wywołujące choroby stawów u psa

Rasa

Psy, które reprezentują duże rasy, są bardziej podatne na zapalenie stawów. Do ras szczególnie narażonych należą np. rottweilery, labradory, golden retrievery czy dobermany. Również często chore stawy występują u owczarka niemieckiego. Są to psy, które osiągają dużą masę mięśniową ciała. Znaczny ciężar powoduje większe obciążenie na kończyny, szczególnie tylne. Owczarek niemiecki i choroby stawów, oraz leczenie w gabinecie weterynaryjnym to częste przypadki u tej rasy.

Nie tylko duże gatunki są narażone na zapalenie kości u psa. Problem ten występuje również u mniejszych ras. Wśród przedstawicieli rasy yorkshire terrierów pomiędzy pierwszym a siódmym rokiem życia aż 20% cierpi na nawykowe zwichnięcie rzepki.

Wiek

zwyrodnienie tkanki chrzęstnej i ból stawów u psa występują powyżej ósmego roku życia, a problemy z bolesnością stawów u młodych psów dużych ras, które szybko rosną. Zapobiegawczo w przypadku szczeniąt dużych ras niezwykle ważne jest kontrolowanie tempa wzrostu. Co na stawy dla psa w wieku szczenięcym? Profilaktyka – aby nie spotkało naszego pupila młodzieńcze zapalenie stawów. Pomoże także uniknąć problemów ze stawami w przyszłości. Należy zapewnić szczeniakowi regularne ćwiczenia o umiarkowanym nasileniu oraz odpowiednio zbilansowaną dietę. Jeżeli lekarz weterynarz zaleci terapię, można stosować tabletki na stawy dla psa, dbając jednocześnie o jak najlepszą ochronę kości.

Nadwaga i otyłość

zwiększona masa ciała obciąża stawy, które stają się podatniejsze na wystąpienie i pogłębienie stanu chorobowego. Stały nacisk na kości jest większy i przez to nie daje możliwości naturalnej regeneracji tkanki chrzęstnej, powodując ból w stawach u psa z nadwagą.

Uszkodzenia mechaniczne

kontuzje, urazy, zerwanie więzadeł, naruszenie stabilności stawu są często początkiem problemów.

Infekcje w obrębie stawu powodujące uszkodzenia tkanki i chrząstki stawowej.

Podłoże genetyczne – dysplazja biodrowa (HD) lub łokciowa (ED)

Pies leżący na ziemi

Reumatyzm u psa i zapalenie stawów u psa o podłożu genetycznym

Czynniki środowiskowe wpływają na szybkość rozwoju dysplazji i stopień jej zaawansowania. Może to być spowodowane przez nieprawidłowe żywienie, zbyt dużą zawartość substancji mineralno-witaminowych, oraz przekarmianie prowadzące do otyłości. Zbyt forsowny trening w okresie szczenięcym również może w przyszłości wywołać zapalenie stawów u psa w starszym wieku lub reumatyzm u psa seniora. Nieleczona dysplazja powoduje silny ból, ograniczenie ruchomości stawu i wczesny rozwój zmian zwyrodnieniowych. W wypadku HD psy młodsze, do 15. miesiąca życia, wykazują nagłą niechęć do biegania i bolesność tylnych kończyn. Można to zaobserwować, jak wstają z trudem i niechętnie się poruszają. Tylne kończyny są słabo umięśnione i mało rozwinięte w porównaniu z rówieśnikami tej samej płci i rasy. Tabletki na stawy dla psa są w tym przypadku najczęściej zalecaną kuracją.

Zapalenie stawów u psa – objawy niepokojące

Zapalenie stawów u psa charakteryzuje się: kulawizną, niechęcią do poruszania się i trudnościami przy pokonywaniu schodów. Podczas podnoszeniu się z legowiska pies ma sztywność stawów, a także problemy z wchodzeniem po schodach i wskakiwaniem na kanapę lub do samochodu.

Chorujący na zapalenie stawów pies wolniej spaceruje i niechętnie skacze. Charakterystyczna jest okresowość występowania dolegliwości. Psy mają lepsze i gorsze dni w zależności od pogody.

Jeszcze innym symptomem są wyraźne zmiany w postawie całego ciała. Zwierzę stara się odciążyć bolącą kończynę i przenosić ciężar ciała w taki sposób, aby nie uciskał stawu. W związku z tym mogą miejscowo pojawić się zaniki mięśni. Zapalenie stawów u psa objawia się stopniowo i z czasem narasta.

Ciepłe legowisko i kąpiele słoneczne na zapalenie stawów i reumatyzm u psa

Ciepłe legowisko i wygrzewanie się w słońcu przynoszą ulgę. Większość ludzi cierpiących na choroby stawów zauważa, że objawy pogarszają się kiedy jest zimno i mokro. Bardzo podobnie jest z psami. Dlatego warto zadbać o ciepłe miejsce do spania i odpowiednie legowisko. Reumatyzm u psa lub zapalenie stawów u psa to dolegliwości wymagające specjalnego traktowania. Nie można narażać naszego pupila na przeciągi i przemarznięcie. W żadnym przypadku pies nie powinien spać na zimnej podłodze.

Dobrym rozwiązaniem są legowiska ortopedyczne, które pomagają właściwie rozłożyć ciężar ciała. Dzięki temu stawy są mniej obciążone. Legowisko zawsze powinno być w ciepłym i zacisznym miejscu. Przy bolesności stawów pies chętnie korzysta z wylegiwania się na słońcu. Warto położyć w nasłonecznionym miejscu poduszkę dla psa.

Pies z człowiekiem w górach

Fizjoterapia i zabiegi lecznicze na chore stawy u psa

Można poprosić lekarza o instrukcje, jak wykonać masaż, który pomoże w odpowiednim rozruszaniu stawów. Możemy także korzystać z zabiegów fizjoterapii w specjalistycznych gabinetach. Pamiętać warto, że pies z chorobą stawów cierpi, odczuwa ból, więc każde ćwiczenia i masaż należy rozpoczynać powoli i sprawdzać reakcję psa na zabieg.

Sesję rozpoczynamy od głaskania i delikatnego ściskania mięśni wokół stawu opuszkami palców za pomocą małych okrężnych ruchów. Następnie rozszerzamy zakres ruchów na większe partie mięśni. Ciepło rąk oraz odpowiednio pokierowane ruchy mogą przynieść zwierzakowi cierpiącemu na reumatyzm lub zapalenie stawów u psa przyjemność.

Tabletki na stawy dla psa

Zapobiegawczo i leczniczo warto stosować tabletki na stawy dla psa, bogate w składniki regenerujące chrząstkę stawową. Działanie preparatów u większości dorosłych psów zauważa się po kilku tygodniach. Nieco szybsze efekty uzyskuje się u psów młodych.