Preparaty i tabletki na stawy dla koni

Konie towarzyszą ludziom od wieków, wspierając ich w rozmaitych czynnościach. Odkąd zaczęliśmy korzystać z samochodów i maszyn rolniczych, ich rola jako zwierząt pociągowych stała się mniejsza. Pokochaliśmy za to wyścigi konne i inne sporty, które są nie mniej wymagające niż niegdysiejsze prace. W konsekwencji stawy naszych koni narażone są na przeciążenia, zwłaszcza wówczas, gdy zwierzęta poddawane są nieumiejętnemu treningowi czy nadmiernej eksploatacji.

Objawy chorób stawów u koni

Nawet jeśli jesteś troskliwym opiekunem i dokładasz starań, by Twój podopieczny długie lata cieszył się zdrowiem, musisz liczyć się z tym, że prędzej czy później potrzebował będziesz dla swojego konia leku na stawy. U rasowych zwierząt często zdarzają się schorzenia genetyczne, które mogą dać o sobie znać nawet w młodym wieku. Dlatego zawsze uważnie obserwuj swojego ulubieńca.

Jeśli zauważysz, że Twój koń:

⦁ stał się apatyczny,
⦁ stracił ochotę na aktywność,
⦁ spędza dużo czasu w pozycji leżącej,
⦁ ma problem ze wstawaniem,
⦁ stojąc, przyjmuje nieprawidłową postawę,
⦁ porusza się wolniej niż zwykle,
⦁ ma usztywnione kończyny i opuchliznę w okolicy stawów,
⦁ zaczął tracić masę mięśniową,

to znak, że może cierpieć na chorobę zwyrodnieniową i wymaga pilnej interwencji weterynaryjnej oraz włączenia do diety odpowiedniego dla koni suplementu na stawy.

Czemu służą preparaty na stawy dla koni?

Choroby końskich stawów najczęściej są wynikiem ich postępującej degeneracji. Przeciążenia, urazy czy schorzenia genetyczne prowadzą do uszkodzeń chrząstki stawowej i stopniowego zaniku mazi. To zaś jest przyczyną stanu zapalnego i dolegliwości bólowych, a przede wszystkim znacznie ogranicza ruchomość stawu. W takiej sytuacji niezbędne jest leczenie zmian zapalnych oraz regeneracja chrząstki.

Nigdy nie podawaj koniowi preparatów na stawy bez konsultacji z weterynarzem. To lekarz powinien ustalić optymalny schemat leczenia po uprzednim przeprowadzeniu dokładnej diagnozy. Możesz jednak spodziewać się, że elementem terapii konia będą tabletki na stawy. Nowoczesne preparaty zawierają substancje naturalnie występujące w płynie maziowym. Pozwalają one na zwiększenie jego objętości i lepkości, dzięki czemu zwierzę ma szansę odzyskać sprawność.

Konie na łące

Co zawierają tabletki na stawy dla konia?

Leki i suplementy na stawy dla koni zawierają zazwyczaj glukozaminę, chondroitynę, kwas hialuronowy – naturalne substancje budulcowe mazi stawowej. Dodatkowo w preparatach takich znajdują się związki o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwutleniających. Należą do nich witaminy C i E, kwasy tłuszczowe z grupy omega, metylosulfonylometan (MSM). Popularnym składnikiem preparatów dla koni na stawy jest ekstrakt z rośliny zwanej czarcim pazurem – o właściwościach przeciwzapalnych, przeciwbólowych i przeciwobrzękowych.

Regularna suplementacja wyżej wymienionych substancji służy regeneracji stawów, ale oddziałuje też korzystnie na mięśnie, ścięgna i więzadła, a tym samym przyczynia się do poprawy stanu całego narządu ruchu. Dzięki regularnemu stosowaniu odpowiednio dobranych leków na stawy dla konia możesz zatrzymać, a co najmniej spowolnić postęp choroby zwyrodnieniowej oraz znacząco podnieść komfort życia swojego czworonożnego przyjaciela.

Profilaktyka chorób stawów u koni

Odpowiednio dobrane do indywidualnych potrzeb konia tabletki na stawy możesz podawać zwierzęciu w ramach profilaktyki. Warto wdrożyć taką suplementację, jeśli masz konia wyścigowego, pracującego albo po prostu w starszym wieku. Zapewnij podopiecznemu zdrową, prawidłowo zbilansowaną dietę, ale nigdy go nie przekarmiaj. Nadwaga to częsta przyczyna chorób stawów u koni.

Otaczaj stawy swojego konia szczególną troską. Schładzaj je po dużym wysiłku, a w okresie jesienno-zimowym zabezpieczaj przed wychłodzeniem. Pamiętaj o rozgrzewkach przed każdym treningiem, a na jego czas zakładaj zwierzęciu ochraniacze na stawy. Nie zapominaj też, że jego organizm potrzebuje odpoczynku i regeneracji, co bynajmniej nie oznacza bezczynnego stania w boksie. Zapewnij podopiecznemu dawkę spokojnego ruchu pomiędzy treningami czy pracą.