Objawy astmy u psa – jak je rozpoznać?

Drogi oddechowe u psów ras brachycefalicznych, takich jak mopsy, buldogi i boksery są znacznie skrócone i węższe, niż u psów z dłuższą czaszką. Potocznie mówi się o nich psy z krótką kufą. Nadaje ona zwierzakom niepowtarzalny wygląd i wdzięk, niestety bywa powodem do problemów z wdychaniem i chłodzeniem powietrza podczas upałów, kwitnienia traw i intensywnego pylenia roślin. Zwierzaki te są bardziej podatne na wszelkie problemy z oddychaniem. Czy mogą chorować na astmę? Jak się objawia astma u psa i czy można ją wyleczyć, stosując leki na duszności u psa?

Astma u psa – na czym polega?

Nasze pupile stosunkowo rzadko zapadają na chorobę, jaką jest astma u psa. Przypadłość ta jest znacznie częściej spotykana u kotów. Jednak od czasu do czasu może się zdarzyć, że wystąpi także u psów. Z taką diagnozą od weterynarza spotykają się najczęściej opiekunowie psów o płaskich pyskach, psów-miniaturek. Duszności u psa częściej zgłaszają także opiekunowie wiekowych psich seniorów.

U naszych domowych pupili zapalenie oskrzeli, które ma takie objawy, jak astma u psa polega na napadowo występujących dusznościach, wywołanych nagłym skurczem dróg oddechowych. Choroba ta może być powodem powstania nieodwracalnych zmian w płucach czworonoga. Taki stan bywa nawet zagrażający życiu. Dlatego każdy opiekun psa powinien wiedzieć, jak rozpoznać atak astmy u psa, oraz co zrobić, gdy duszności u psa przeszkadzają w oddychaniu.

Główne objawy astmy u psa

Do głównych objawów astmy u psa zaliczamy problemy z oddychaniem. Zwierzak ma wtedy kłopot z wdychaniem powietrza, spłycenie oddechu i świszczące dźwięki podczas wydechu. To jednak niejedyne oznaki tego dość niepokojącego problemu. Astma u psa może wywołać także inne stany chorobowe.

Objawy astmy u psa

• Ciężkie sapanie i ogólna ospałość
  • Kaszel lub specyficzne odgłosy podczas szczekania
  • Brak wytrzymałości i nietolerancja na większy wysiłek
  • Brak łaknienia, apetytu, które mogą prowadzić do utraty wagi
  • Dyszenie, czyli oddychanie przez otwarty pysk
  • Zmiana koloru dziąseł – bladość lub zasinienie
Pies patrzący się na właściciela

Skurcze dróg oddechowych, astma u psa i duszności u psa

Skurcz dróg oddechowych u psa może być wywołany takimi czynnikami, jak wdychanie szkodliwych wyziewów chemicznych, dymu z papierosów, dezodorantów lub odświeżaczy powietrza i środków do czyszczenia i pielęgnacji powierzchni podłogi, czy mebli w domu. Odświeżacze powietrza w samochodzie i w domu, oparte na chemicznych substancjach, aplikowane we wnętrzach i wdychane do płuc są szkodliwe nie dla zwierząt.

Zanieczyszczenia chemiczne

Przyjemność z wdychania zapachu kwiatów, które mają bogatą listę składników chemicznych, jest okupiona zanieczyszczaniem oskrzeli i płuc. Problemy z oddychaniem, astma u psa i duszności u psa będą mniej prawdopodobne, jeśli sięgniemy po aromaterapię. Naturalne olejki eteryczne są znacznie zdrowsze, a w połączeniu z parą wodną (dyfuzor) lub kryształami soli (sól kłodawska) tworzą przyjazną dla układu oddechowego ludzi i zwierząt mieszaninę związków lotnych.

Alergeny organiczne

Astma u psa oraz duszności u psa mogą być wywołane także przez pyłki roślin, czy nawet zjedzenie niektórych pokarmów. Wśród nich znajdują się pestki owoców, o których piszemy w artykule o owocach, pyłki kwiatów i traw, pleśń oraz roztocza. Prawdopodobieństwo silnej reakcji jest większe u mopsów, buldogów i  bokserów, o których już wspominaliśmy na początku tego artykułu.

Twój pies potrzebuje pomocy? Sięgnij po pierwszą pomoc dla psa Salli+. Obawiasz się nagłych wypadków? Zaopatrz się w apteczkę dla psa i bądź przygotowany w nagłych sytuacjach.